TESL Canada Journal, Vol 34, No 3 (2017)

An Emerging Pedagogical Approach to Teaching Pragmatic Formulas

Alisa Zavialova

Abstract


A good mastery of a range of formulaic sequences appears to be an important
component of successful language learning (Wood, 2015; Wray, 2002). Certain
formulaic sequences, known as pragmatic formulas, play a vital role in developing
second language pragmatic competence, as they are crucial for successful speech
act realization (Bardovi-Harlig, 2012). However, this category of formulaic language
has been rather neglected in ESL pedagogy. To date, approaches to teaching
formulaic language and pragmatics mainly use awareness-raising techniques; this
approach, however, lacks potential for retention of formulaic sequences in learners’
long-term memory (Boers & Lindstromberg, 2009). This article reports on
a 6-hour course that was taught to 4 intermediate ESL students enrolled in one
of the Language Instruction for Newcomers to Canada (LINC) programs in Ontario.
The course followed a refined approach to teaching pragmatic formulas that
went beyond awareness-raising and consisted of three teaching phases: awarenessraising,
deep cognitive engagement, and practice. Results of the final assessment
showed that 2 participants expanded their repertoires of both refusal and thanking
pragmatic formulas, while the other 2 participants improved their performance in
the thanking speech acts.

Une bonne maitrise d’une gamme de formules semble être une composante importante
de l’apprentissage réussi d’une langue (Wood, 2015; Wray, 2002). Certaines
formules, qu’on appelle des formules pragmatiques, jouent un rôle essentiel dans
le développement de la compétence pragmatique en langue seconde puisqu’elles
sont cruciales à la réalisation des actes de langage (Bardovi-Harlig, 2012).Toutefois,
la pédagogie en ALS a plutôt négligé cette catégorie de formules. Jusqu’à
présent, les approches en enseignement des formules et de la pragmatique reposent
surtout sur des techniques consistant à faire prendre conscience des expressions.
Cependant, cette approche n’est pas susceptible d’aider les étudiants à retenir les
formules à long terme (Boers & Lindstromberg, 2009). Cet article rend compte
d’un cours de 6 heures enseigné à 4 étudiants intermédiaires en ALS inscrits à un
programme de CLIC (Cours de langue pour les immigrants au Canada) en Ontario.
Le cours a adopté une approche plus poussée à l’enseignement des formules
pragmatiques qui dépassait la conscientisation et qui s’est déroulé en trois étapes:
la prise de conscience, un engagement cognitif profond et la pratique. Les résultats
de l’évaluation finale indiquent que 2 participants ont élargi leur répertoire de formules pragmatiques visant le refus et celles visant le remerciement, alors que les 2 autres ont amélioré leur rendement en matière de formules de remerciement.


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DOI: https://doi.org/10.18806/tesl.v34i3.1279

ISSN: 0826-435X
Online ISSN: 1925-8917 

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