TESL Canada Journal, Vol 34, No 3 (2017)

Teaching Formulaic Sequences in an English- Language Class: The Effects of Explicit Instruction Versus Coursebook Instruction

Duyen Le-Thi, Michael P.H. Rodgers, Ana Pellicer-Sánchez

Abstract


This study investigates the relative effectiveness of different teaching approaches
on the learning of formulaic sequences. Three comparisons were made in this
study: the effects of explicit teaching of formulaic sequences versus teaching embedded
in traditional coursebook instruction, the effects of the degree of salience
of the sequences in the coursebook on learning, and the effects of explicit teaching
of formulaic sequences with context versus teaching without context. Sixtynine
formulaic sequences occurring in an English as a Foreign Language (EFL)
coursebook were selected for the study. The participants were 60 low-proficiency
university students majoring in technology in Vietnam. Participants were quasirandomly
assigned to one of three groups: control, no-context learning, and
sentence-context learning. Learning was measured by two multiple-choice tests
of receptive knowledge of form and meaning. Findings indicated that although
explicit instruction was effective, the degree of salience in traditional coursebook
instruction had no significant effects on learning formulaic sequences. Explicit
teaching combined with incidental exposure to formulaic sequences in the
coursebook was superior to the traditional coursebook instruction approach in the
classroom setting. Furthermore, the results from explicit instruction with context
sentences did not differ significantly from those of instruction without context.
Explanations for the findings and pedagogical applications are offered.

Cette étude porte sur l’efficacité relative de différentes approches pédagogiques
visant l’enseignement de formules. Trois comparaisons ont été effectuées: les effets
de l’enseignement explicit de formules comparativement à l’enseignement
traditionnel dans le cadre de cours basés sur un manuel de classe; les effets sur
l’apprentissage du degré de pertinence des formules du manuel; et les effets de l’enseignement explicit de formules avec un contexte comparativement à l’enseignement
sans contexte. D’un manuel d’anglais langue étrangère, on a tiré soixante
neuf formules pour notre étude. Soixante étudiants à l’université, avec un bas
niveau de compétence et poursuivant une majeur en technologie au Vietnam, ont
participé à l’étude. Les participants ont été assignés, de façon quasi-aléatoire, à
un de trois groupes: témoin, apprentissage sans contexte et apprentissage avec
contexte. L’apprentissage a été mesuré avec deux tests à choix multiples portant
sur les connaissances réceptives de la forme et du sens. Les résultats indiquent
que si l’enseignement explicit est efficace, le degré de pertinence de l’enseignement
traditionnel avec un manuel n’a eu aucun effet significatif sur l’apprentissage des
formules. L’enseignement explicit combiné à l’exposition accidentelle aux formules dans le manuel de classe était supérieur à l’enseignement traditionnel basé sur un manuel de classe. De plus, il n’y a pas eu de différences marquées entre les résultats de l’enseignement explicit avec un contexte et ceux de l’enseignement sans contexte. Nous offrons des explications pour les résultats ainsi que des applications pédagogiques.


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DOI: https://doi.org/10.18806/tesl.v34i3.1276

ISSN: 0826-435X
Online ISSN: 1925-8917 

TESL Canada Journal is indexed in CBCA Education (Canadian Education Index), EBSCO, ERIC, The Gale Group, and H.W. Wilson