Promoting Process-Oriented Listening Instruction in the ESL Classroom

Authors

  • Huong Nguyen
  • Marilyn Abbott

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1256

Abstract

When teaching listening, second language instructors tend to rely on product-oriented approaches that test learners’ abilities to identify words and answer comprehension questions, but this does little to help learners improve upon their listening skills (e.g., Vandergrift & Goh, 2012). To address this issue, alternative approaches that guide learners through the listening process toward improved comprehension and fluency have been recommended in the literature. Based on a review of 6 popular intermediate adult English as a second/foreign language (ESL/EFL) textbooks, we found that most of the listening activities in the texts exemplified a product-oriented approach (testing word recognition or listening comprehension) rather than a process-oriented approach (providing instruction to aid in word recognition and comprehension). To enhance the integration of process-oriented approaches for teaching listening, we provide suggestions for activities to supplement product-oriented teacher-made and textbook activities. We begin with an overview of second language listening theory and research that justifies the incorporation of process-oriented instructional approaches in the ESL classroom. Then we report the results of our textbook review and present examples of recommended activity types that teachers and textbook writers could incorporate into their instructional materials to encourage a balanced approach to teaching listening.

Quand les enseignants de langue seconde enseignent l’écoute, ils ont tendance à se fier aux approches orientées sur le produit qui évaluent la capacité de leurs élèves à identifier des mots et à répondre à des questions de compréhension. Pourtant, cette méthode ne contribue que très peu à l’amélioration des habiletés d’écoute des élèves (par ex., Vandergrift & Goh, 2012). Pour aborder cette question, les chercheurs recommandent des approches alternatives qui guident les apprenants au fil du processus d’écoute de sorte à améliorer la compréhension et les compétences. Un examen de 6 manuels populaires d’anglais langue seconde ou étrangère pour adulte a révélé que la plupart des activités d’écoute sont orientées sur un produit (évaluation de la reconnaissance des mots ou la compréhension à l’écoute) plutôt que sur un processus (directives pour aider la reconnaissance des mots et la compréhension). Pour mettre en valeur l’intégration des approches axées sur le processus dans l’enseignement de l’écoute, nous offrons des suggestions d’activités pour enrichir les activités créés par les enseignants ou provenant des manuels et qui sont axées sur le produit. Nous commençons par un survol de la recherche et de la théorie qui portent sur l’écoute en langue seconde et qui justifient l’intégration dans les cours d’ALS d’approches pédagogiques axées sur le processus. Ensuite, nous présentons les résultats de notre examen de manuels et recommandons des exemples de types d’activités que les enseignants et les auteurs de manuels pourraient incorporer dans leur matériel pédagogique pour offrir une approche équilibrée à l’enseignement de l’écoute. 

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Published

2017-05-01

How to Cite

Nguyen, H., & Abbott, M. (2017). Promoting Process-Oriented Listening Instruction in the ESL Classroom. TESL Canada Journal, 34(1), 72–86. https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1256

Issue

Section

In the Classroom