TESL Canada Journal, Vol 34, No 1 (2016)

The Multicultural Café: Enhancing Authentic Interaction for Adult English Language Learners Through Service Learning

Tracy Riley, Scott Roy Douglas

Abstract


While service learning platforms hold great potential for adult learners of English as an additional language (EAL), there has been little research to date related to the impact of these programs on adult newcomers’ linguistic and social development. The Multicultural Café was a food service learning platform for adult EAL learners operated over a 7-month period at a regional college in the British Columbia interior. The café was developed to provide adult immigrant learners of EAL with an opportunity to authentically engage in using English to provide a valued service to the local community. The current study was conducted to explore the impact of the service learning experience from the perspective of the participants. Using a qualitative case study research design, data were gathered from participants (n = 10) through a questionnaire, semistructured interviews, and a focus group. Data were transcribed, coded, and collected into emerging themes. Opportunities for authentic interactions with customers and with other volunteer coworkers emerged as two of the primary outcomes of the service learning experience. Incorporating the service learning opportunity of the Multicultural Café into the participants’ English language learning experiences appeared to enhance their interactions within the college community.

Les cadres d’apprentissage par le service communautaire sont très prometteurs pour les apprenants adultes d’anglais langue additionnel (ALA); pourtant, peu de recherche a porté sur l’impact de ces programmes sur le développement linguistique et social des nouveaux arrivants d’âge adulte. Le Café Multiculturel a constitué, pendant une période de 7 mois, un milieu d’apprentissage par le service pour des apprenants adultes d’ALA dans un collège régional de l’intérieur de la Colombie-Britannique. Le café a été développé pour fournir aux immigrants adultes apprenant l’ALA l’occasion de communiquer authentiquement en anglais tout en offrant un service important à la communauté locale. La présente étude a porté sur l’impact de l’expérience d’apprentissage par le service selon la perspective des participants. Employant un plan de recherche qualitative visant une étude de cas, nous avons recueilli des données de participants (n = 10) par le biais d’un questionnaire, d’entrevues semi-structurées et d’un groupe de discussion. Les données ont été transcrites, codées et rassemblées selon des thèmes qui s’y dégageaient. Deux des résultats principaux de l’expérience de l’apprentissage par le service consistaient en les occasions d’interactions authentiques avec les clients et avec les autres collègues bénévoles. L’intégration, dans le parcours pédagogique des apprenants d’anglais, de l’expérience de l’apprentissage par le service au Café Multiculturel semble avoir mis en valeur leurs interactions au sein de la communauté du collège. 


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DOI: https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1254

ISSN: 0826-435X
Online ISSN: 1925-8917 

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