The Role of Depth versus Breadth of Vocabulary Knowledge in Success and Ease in L2 Lexical Inferencing

Authors

  • Sarvenaz Hatami
  • Mansoor Tavakoli

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v30i1.1123

Abstract

This study determines whether breadth and depth of vocabulary knowledge are related to L2 ease and success in lexical inferencing. To this end, two tests meas- uring vocabulary breadth and depth were administered to 50 participants. Two weeks later, all participants received an inferencing task and rated the degree of perceived ease in inferencing on a 6-point Likert-scale questionnaire. The findings indicated that although both vocabulary breadth and depth played an important role in lexical inferencing success, vocabulary breadth made a more important contribution. The results further revealed that neither vocabulary breadth nor depth had a significant effect on perceived ease of inferencing.

Cette étude détermine dans quelle mesure l’étendue et la profondeur des connais- sances lexicales sont liées à la facilité en L2 et à la réussite en inférence linguis- tique. À cette fin, nous avons fait passer à cinquante participants deux examens pour évaluer l’étendue et la profondeur de leurs connaissances lexicales. Deux semaines plus tard, nous avons donné à tous les participants une tâche d’inférence et en avons évalué le degré de facilité perçue avec un questionnaire en 6 points sur l’échelle Likert. Les résultats indiquent que si l’étendue et la profondeur des connaissances lexicales jouent tous les deux un rôle important dans la réussite en inférence lexicale, l’étendue du vocabulaire y contribuent davantage. L’étude a également démontré que ni l’étendue ni la profondeur des connaissances lexi- cales n’ont un effet significatif sur la facilité d’inférence perçue.

Downloads

Published

2013-02-17

How to Cite

Hatami, S., & Tavakoli, M. (2013). The Role of Depth versus Breadth of Vocabulary Knowledge in Success and Ease in L2 Lexical Inferencing. TESL Canada Journal, 30(1), 1. https://doi.org/10.18806/tesl.v30i1.1123

Issue

Section

Articles